LIUKAS-verkoston konsortiotapaaminen järjestettiin aurinkoisessa säässä Kajaanissa ti 23.8.2022. Tapahtuman ohjelma oli seuraava:
• Saapuminen: Ravintola Wanha Kerho, Kauppakatu 40, Kajaani, klo ~9.50
• Klo 10-11 Konsortiopalaveri
• Klo 11-12 Lounas
• Klo 12-13 Tutustuminen XR-laboratorioon ja eSports-toimintaan
KAMK-kampus, Ketunpolku 1
• Klo ~13-13.40 Kahvit ja keskustelua, Wanha
Kerho
• Klo 14-15 Vierailu CSE Entertainment ja tutustuminen iWall tuoteperheeseen, Kauppakatu 25
• Klo 15.15-16. Päivän yhteenveto Sokos Hotel
Konsortiopalaveri pidettiin hybriditapahtumana. Konsortiopalaverissa oli kutsuvieraspuhujana Joonas Tikkanen, joka esitteli paikallista urheiluseuraa Kainuun Ärjyjä (lajeina mm. salibandy, jalkapallo, padel).
Joonas totesi, että seuran puitteissa tehdään paljon talkootoimintaa, esim metallin keräystä; kioskitoimintaa kotiotteluissa, joissa tuotto menee hyväntekeväisyyteen. Seurassa on 4 joukkueenjohtajaa ja päävalmentaja, mikä on mahdollistanut sen, että seuran johtamis- ja koordinaatiotyön vastuita (mm. sosiaalinen media, kyyditykset, pelaajarekisteröinnit) on pystytty jakamaan näiden henkilöiden välillä. Seuratoiminnan haasteina on ollut pienet resurssit alkutaipaleella eli melko lailla tyhjästä on lähdetty liikkeelle ja alussa ei ole ollut palloja eikä liivejä. Lisäksi haasteita tuo pitkät pelimatkat. Kainuun Ärjyn toiveina LIUKAS-verkoston suuntaan olisi saada muilta seuroilta esittäytymistä verkostolle sekä mahdollisuutta testata uusia teknologiapalveluita.
Lounaan jälkeen tutustuimme KAMK:n XR-laboratorioon, jossa Kyösti Koskela kertoi mm. simulointi/visualisointiratkaisuista sekä virtuaalitodellisuusprojekteista. CEMIS-yhteistyössä on muun muassa kehitetty hiihdon arvokisareittien mallinnusratkaisu, jota käytetään maajoukkuetasolla esimerkiksi valmentautumaan olympiakisoihin. Lisäksi XR-laboratoriossa on käynnissä hankeaihioita, jossa tutkitaan liikunnan ja hyvinvoinnin pelillistämistä.
XR-teknologioihin tutustumisen jälkeen saimme KAMK:n eSports-toiminnasta. Opiskelijat oppivat KAMK:n koulutusohjelmissa monipuolisesti eri osa-alueita kuten tapahtumien markkinointia, turnausten järjestämistä, ammattimaisen pelaamisen mahdollistavia osa-alueita ja peliteknologioita. Pääsimme samalla vierailemaan myös eSports-toimintaa edistävässä opiskelijavetoisessa organisaatiossa KAMK GG , joka tukee Kainuun eSports-ekosysteemiä vahvasti.
Iltapäivällä vierailimme CSE Entertainmentin tiloissa Kajaanin keskustassa, jossa toimitusjohtaja Veli-Matti Nurkkala esitteli liikunnallisen pelaamisen tuotteita kuten liikuntapeliseinä iWall, GroupBeat ja TapWall. Kyllä, havaitsimme, että pelatessakin voi tulla hiki ja kovilla tasoilla pelatessa energiaa kuluu kuulemma yhtä paljon kuin tenniksessä tai keskikovaa juoksuvauhtia mentäessä. Ryhmäliikunnan suhteen GroupBeatissa ei ole tavoitteena kilpailla toisia vastaan verenmaku suussa, vaan pyrkiä saavuttamaan ja ylläpitämään oma yksilöllinen tavoiteltava syketaso. Ainoa varuste, jonka pelaaja tarvitsee pelatakseen on oma sykevyö. CSE:n tavoitteena on tuoda liikunta lähemmäksi ihmisten arkea paikkoihin, joissa ihmiset kuluttavat aikaa kuten ostoskeskuksiin, risteilyaluksiin, koulujen auloihin, kirjastoihin ja sairaaloihin. Koulut pystyvät järjestämään keskenään iWall-turnauksia ja tulosruutu näyttää ajantasaisen tilanteen pelisuorituksista. Kiitokset CSE:lle vierailun toteutumisesta.
Päivän päätteeksi pidettiin ideointiriihi (LiukasBrainStorming) Sokos Hotel Valjuksen neuvottelutilassa kahvin ja kakun avustuksella mitä voisimme tehdä tulevaisuudessa. Esimerkiksi metsien, liikkumisen, matkailun ja hyvinvoinnin yhdistelmä voisi nousta Liukas-toiminnassa enemmän esille. Tulevista tapahtumista mainittiin, että Oulussa on tulossa la 27.8 On Pop Liikkua -tapahtuma Oulu-hallissa ja LIUKAS-verkosto osallistuu tapahtumaan. Lokakuussa on tulossa kansallinen liikuntafoorumi Kouvolassa. Kiitos kaikille Kainuun konsortiotapaamiseen osallistuneille henkilöille!